
στροφή στον αγρό, να προκύψουν αγροτικοί επιχειρηματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που μελλοντικά θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας, ή όλος αυτός ο ενθουσιασμός θα καταλήξει σε μία ακόμη «φούσκα»;
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, την περίοδο
2007-2013, 8.155 άτομα, έως 40 ετών, εντάχθηκαν στο πρόγραμμα νέων αγροτών. Το
ενθαρρυντικό είναι πως αυτή η καινούργια αγροτική τάξη, που φαίνεται σταδιακά
να διαμορφώνεται, έχει σαφώς διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά από τις
προηγούμενες γενιές. Όπως προκύπτει από έρευνα της Αμερικανικής Γεωργικής
Σχολής για το 2012, σε δείγμα 1.058 ατόμων στο νομό Θεσσαλονίκης, οι νέοι
αγρότες είναι κατά μέσον όρο 12 χρόνια νεότεροι, κατέχουν πτυχίο τριτοβάθμιας
εκπαίδευσής χειρίζονται το Διαδίκτυο, αναγνωρίζουν την αξία της ποιότητας στην
παραγωγή πρώτηs ύλης
και, το βασικότερο, προσεγγίζουν τη γεωργία επιχειρηματικά. Βέβαια, η αγροτική
επιχειρηματικότητα σίγουρα δεν ταιριάζει σε όλους. Εκτός από το ότι κρύβει
πολλές παγίδες, καθώς η φύση είναι απρόβλεπτη, προϋποθέτει και την εκ βάθρων
αλλαγή της αστικής νοοτροπίας.
Γεωργία δεν γίνεται με τηλεχειριστήριο»
Το Κέντρο Αγροδιατροφικής Επιχειρηματικότητας της ΑΓΣ, το οποίο ξεκίνησε
πέρυσι με στόχο να αναδείξει επιχειρηματικές ιδέες ατόμων που επιθυμούν να
σταδιοδρομήσουν στην αγροτική παραγωγή - μεταποίηση, περιλαμβάνει σεμινάρια
κατάρτισή οικονομικού σχεδίου, αξιολόγησής της αποδοτικότητάς του και βασικών
αρχών ίδρυσης μιας μικρομεσαίας αγροδιατροφικής επιχείρησής. Όμως, το πρώτο
μάθημα δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά. «Η μετάβαση στον αγρό απαιτεί μεγάλες
θυσίες, τις οποίες οι συμμετέχοντες συνήθως αγνοούν. Πρέπει να προσαρμοστούν
στα ωράρια της φύσης και να ξεχάσουν τον αστικό τρόπο ζωής. Γεωργία δεν γίνεται
με τηλεχειριστήριο», ξεκαθαρίζει ο Βαγγέλης Βέργος, διευθυντής του κέντρου.
Το δεύτερο πράγμα που διδάσκονται είναι να προσανατολιστούν στον αγροδιατροφικό
τομέα και όχι να περιοριστούν στην αγροτική παραγωγή. «Και την πιο ποιοτική
πρώτη ύλη να παράγεις, αν δεν βρεις τρόπους να τη μεταποιήσεις, το κέρδος σου
θα έχει μικρό “ταβάνι”. Γι’ αυτό, παροτρύνουμε του3 σπουδαστές να
επεξεργάζονται ιδέες που σχετίζονται με την αγροδιατροφή, η οποία αναμφισβήτητα
είναι το μέλλον της γεωργίας. Από τον αγρό στο πιάτο, εκεί βρίσκεται πλέον το
“κλειδί” της επιτυχίας, και ας είναι οι ποσότητες περιορισμένες. Δεν αργεί ο καιρός
που οι αγρότες θα παράγουν συγκεκριμένα τρόφιμα για ειδικές ομάδες πληθυσμών, όπως
για παράδειγμα το αλεύρι χωρίς γλουτένη, καταλήγει.
Οι απελπισμένοι και τα γκότζι μπέρι.
Κάτι άλλο που πρέπει να έχουν υπόψη όσοι θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες
του αγρού, είναι να καταστρώνουν βιώσιμα οικονομικά πλάνα, τα οποία θα
βασίζονται σε ενδελεχή έρευνα για την καλλιέργεια με την οποία θα ασχοληθούν.
«Τα άτομα που έρχονται σ’ εμάς είναι συνήθως απελπισμένα και βιάζονται να βγουν
από το αδιέξοδό τους. Τις προάλλες, με επισκέφτηκε ένας οδηγός ντελίβερι που
ήθελε να φτιάξει κρασί χωρίς να έχει καμία ιδέα από αμπέλια, Προφανώς τον
απέτρεψα, μου λέει! ο κ. Νίκος Χαραλάμπους, υπεύθυνος ενημέρωσης νέων αγροτών στη Γενική Διεύθυνση
Αγροτικής Οικονομίας Θεσσαλονίκης.
Γνωρίζοντας ότι αξιολογεί τους φακέλους που υποβάλλονται για ένταξη στα
προγράμματα ενίσχυσής τον ρωτάμε πόσο επηρεάζονται οι άνθρωποι από τα ΜΜΕ. «Οι
περισσότεροι ακούν για τις επιδοτήσεις νέων αγροτών και νομίζουν πως μοιράζουμε
χρήματα. Άλλοι έρχονται με φουσκωμένα μυαλά από τις απίθανες αποδόσεις που
διάβασαν στο Διαδίκτυο και πιστεύουν ότι θα πλουτίσουν αν σπείρουν γκοτζι μπέρι
ή ιπποφαές. Τους συνιστούμε προσοχή και εγκράτεια. Εμάς μας ενδιαφέρει να
δημιουργούμε επιτυχημένες θέσεις εργασίας, όχι ευκαιριακές απασχολήσεις». Απαραίτητη
προϋπόθεση για την ένταξη στο πρόγραμμα των νέων αγροτών (επιδότηση έως 17.500
ευρώ), πέραν των ηλικιακών και γεωγραφικών περιορισμών, είναι η σύνταξη ενός
βιώσιμου σχεδίου με ορίζοντα δεκαετίας (κοστίζει κατά μέσον όρο 1.000 ευρώ και
το συντάσσει ιδιώτης γεωπόνο3). Το εγχείρημα δεν είναι απλό, αν υπολογίσει κανείς
ότι το διάστημα 2010-2013 εξακόσιοι δικαιούχοι δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν
και απεντάχθηκαν.
Πάντως, ακόμη και για όποιους δεν αποζητούν την κρατική ενίσχυση, το
στοίχημα της διάρκειας πρέπει να κερδηθεί. «Το οικονομικό σχέδιο δεν σου
εξασφαλίζει την επιτυχία. Μπορεί να
ξοδέψει 1.500 ευρώ απλώς για να διαπιστώσει ότι το κόστος παραγωγής είναι πολύ πάνω από τα αναμενόμενα
έσοδα. Κέρδος είναι και αυτό, σε γλιτώνει από το στραπάτσο», σημειώνει ο
Φίλιππος Παπαδόπουλος, οικονομολόγος και διευθυντής στο Κολέγιο «Περρωτή3». «Δεν
θα πρότεινα σε κανέναν να ξεκινήσει κάτι αν δεν υπάρχει ένας σταθερός μισθός
στην οικογένεια. Μικρομεσαίos επιχειρηματίας, που στέκεται μόνο στο πόδι της επιχειρηματικότητας, δεν
συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες επιβίωσή. Τι θα κάνει στην πρώτη στραβή;»
Δεν αργεί ο
καιρός που οι αγρότες θα παράγουν συγκεκριμένα τρόφιμα για ειδικές ομάδες
πληθυσμών, όπως το αλεύρι χωρίς γλουτένη.»
Βιοπορισμός στο πατρικό κτήμα μέχρι τη σύνταξη

Αφού παρακολούθησε σεμινάρια αρωματικών φυτών και πτηνοτροφίας στο Κολλέγιο
«Περρωτής» (28 ώρες/260 ευρώ ανά κύκλο), οργάνωσε μεθοδικά την αυγοπαραγωγή
της. «Επέλεξα να ασχοληθώ με τα χωριάτικα αυγά ελευθέρας βοσκής, διότι πίστευα
ότι η βιολογική αγορά βρισκόταν σε κάμψη. Ο μέσος Έλληνας πλέον δεν μπορεί να
δώσει μισό ευρώ για ένα αυγό», υποστηρίζει η ίδια. Τρία χρόνια μετά,
αισθάνεται δικαιωμένη. Παράγει
ημερησίως περίπου 200 χωριάτικα αυγά με την επωνυμία «Βίο Terra», τα οποία διαθέτει σε γνωστή αλυσίδα φούρνων
της Θεσσαλονίκης. Όσα περισσεύουν τα εμπορεύεται στη λιανική, μαζί με τα
λαχανικά του μπαξέ της και τις πίτες που φτιάχνει. Μπορεί να μην πλούτισε, όμως
εξασφάλισε έναν ρεαλιστικό τρόπο επιβίωσης για τα χρόνια μέχρι να έρθει σε
ηλικία σύνταξης.
Πώς στέλνεις λάδι στη Γερμανία;

Μια εξαιρετική πρώτη ύλη δεν συνεπάγεται ότι θα ανοίξουν διάπλατα οι αγορές
του εξωτερικού. «Το πιο βασικό είναι να πραγματοποιήσει έρευνα αγοράς και κατόπιν
να εξασφαλίσει τη διανομή. Αν δεν έχεις μελετήσει σε βάθος τις καταναλωτικές
συνήθειες του κοινού που σκοπεύει να προσεγγίσει, δεν θα μπορέσει να δημιουργήσει
το χαρακτήρα του προϊόντος σου», εξηγεί ο Δημήτρης Ανδρέου, ιδιοκτήτης της εταιρείας
επικοινωνίας New Communication στη Θεσσαλονίκη, η οποία εξειδικεύεται
στο σχεδίασμό και στην προώθηση αγροτικών προϊόντων. «Κέντρο σου πρέπει να
είναι ο πελάτης, όχι εσύ. Είναι απίθανο να αγοράσει ο ξένος το προϊόν σου,
ακόμη και αν είναι έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, αν δεν μπορεί να προφέρει την
επωνυμία του, που είναι το οκτασύλλαβο επώνυμο του παραγωγού».
Τι (θα) κάνει το υπουργείο
Το... στοιχειωμένο Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας, που στο παρελθόν
είχε εξαγγελθεί από πολλούς υπουργούς και ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί,
αναμένεται να λειτουργήσει εντός Νοεμβρίου. Σκοπός του είναι η παροχή
χαμηλότοκων δανείων σε αγρότες που επενδύουν σε σχέδια βελτίωσης, σε όσους
ασχολούνται με τη μεταποίηση και σε ιδιώτες που επενδύουν στον αγροτικό τομέα.
«Κύρια πολιτική μας είναι να ενισχύσουμε στην πράξη τον τομέα της έρευνας
και της καινοτομίας με δράσεις και προγράμματα», σημειώνει ο υπουργός κ. Αθ.
Τσαυτάρης. «Το επόμενο διάστημα ξεκινάμε νέα δράση εκπαίδευσης των υποψήφιων
αγροτών, ύψους 20 εκατ. ευρώ, για την εκπαίδευση και την επιμόρφωσή τους σε νέα
είδη και ποικιλίες ή φυλές ζώων, για καλύτερη αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που
προσφέρει η βιοποικιλότητα της χώρας μας, σε συνδυασμό με τη μόρφωση, την
κατάρτιση και τις νέες τεχνολογίες». Επιπλέον, προκειμένου να μειωθεί η
«διαρροή» στο εξωτερικό αξιόλογου επιστημονικού προσωπικού, το υπουργείο θα
προχωρήσει στην πρόσληψη 100 ερευνητών -60 έως το τέλος του 2013 και άλλων 40
το 2014 στον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ-, που θα απασχοληθούν στους τομείς της εφαρμοσμένης
έρευνας και καινοτομίας στον αγροδιατροφικό τομέα.
«Είναι
απίθανο να αγοράσει ο ξένος το προϊόν σου αν δεν μηορεί να προφέρει την
επωνυμία του, που είναι το οκτασύλλαβο επώνυμο του παραγωγού.»
Στο τελευταίο στάδιο μιας
μεγάλης επένδυσης


0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου